-->

PLURALISME AGAMA: PERSPEKTIF NORMATIVITAS DAN HISTROSITAS ISLAM

PLURALISME AGAMA PERSPEKTIF NORMATIVITAS DAN HISTROSITAS  ISLAM
 
 
Artikel ini membincangkan pandangan Islam tentang pluralisme agama. Islam memandang perbezaan sebagai suatu kenyataan yang 'given', yang dikehendaki oleh Tuhan. Oleh sebab itu pluralitas agama tidak mungkin diingkari sebab mengingkarinya bererti mengingkari hidup itu sendiri, yang diperlukan adalah memahaminya dengan tepat. Dari sudut pandang itu, pluralisme agama harus dihadapi dengan positif dan optimis, toleran terhadap segala bentuk perbezaan dan berbuat yang terbaik dalam kema-jemukan itu. Hal demikian mempunyai referensial teologisnya-baik dalam al-Quran mahupun dalam sunnah Nabi, dan dalam realiti sejarah Islam, yang telah mencipta suatu kehidupan bersama yang harmoni antara pelbagai penganut agama yang hidup di tengah-tengah komuniti kaum Muslim. Is-lam dengan sendirinya memandang menjunjung tinggi nilai-nilai kepelbagaian bukan hanya sekadar tugas kemanusiaan dalam perspektif sosiologis-antro-pologis, namun ia sesungguhnya merupakan sebahagian daripada kemusliman sese-orang. Di akhir tulisan, penulis mensinyalir idea pro-kewujudan telah ada di dalam normativitas ajaran Islam mahupun historisitasnya.
 
Kata Kunci: Pluralisme Agama, Islam, Ahlu l-Kitab
 
 
Pendahuluan
Fenomena keagamaan manusia dalam wacana pengajian agama kontemporari boleh didekati dari pelbagai sudut pendekatan. Agama tidak lagi hanya dilihat dari sudut normativitas ajaran wahyunya-walaupun fenomena ini sampai bila-bila pun adalah ciri khas daripada agama-agama yang ada, tetapi agama juga dihampiri dari sudut dan berkaitan rapat dengan historisitas tafsiran pemeluk suatu agama, individu mahupun kumpulan, terhadap ajaran agama yang dianutnya itu. [1] Normativitas ajaran suatu agama, pada umumnya, dibina melalui suatu pendekatan yang doktrinal-teologis dan mutlak, sedang historisitas keagamaan manusia ditelaah melalui pelbagai sudut pendekatan keilmuan sosial-keagamaan yang bersifat multi dan inter disiplin, baik melalui pendekatan sejarah , falsafah, psikologi, sosio-logik, budaya mahupun antropologi. Tipologisasi normativitas dan historisitas tadi masih bersifat terbuka (open ended) terdapat kemungkinan lain yang boleh masuk dalam kedua-dua kategori ini.
Hubungan antara kedua-dua pendekatan tadi selalu ada dalam setting ibarat sebuah dua bahagian dari syiling mata wang yang 'tidak dapat dipisahkan' tetapi secara tegas 'boleh dibezakan'; hubungan dua entiti yang menyatu dalam sebuah pemahaman yang utuh, kompak dan kukuh. Inti keagamaan dan moralitasnya tetap ada dan dikedepankan dalam memahami dan menjelaskan pelbagai fenomena keagamaan manusia tersebut, sebab keotentikan suatu keputusan atau pemikiran keagamaan akan diperolehi ketika ia jelas mempunyai referensial sumber suci berupa wahyu yang pada dasarnya adalah kuasa Tuhan. Justeru, suatu pemikiran mempunyai nuansa keagamaan (agama) tatkala ia merupakan segi derivatif semangat yang diambil dari sumber-sumber suci agama itu. [2]
Namun ketika makna atau inti dan moral agama itu masuk ke dalam wi-layah historisitas kehidupan manusia, maka ia secara automatik tidak boleh terhindar dari belenggu ruang dan waktu. Sebab ketika agama ada di tengah-tengah para pe-meluknya yang kemudian ia menjadi sesuatu yang interpretatif dan ada institu-sinya, maka agama menjadi fenomena-fenomena sejarah, psikologi, politik, antro-pologi dan fenomena kumpulan. [3] Seperti semua tradisi agama yang ada, maka prinsip-prinsip keagamaan harus secara terus-menerus ditafsir semula. Hasilnya a-dalah kelenturan idea-idea dan divergensi dalam ruang dan masa. Dengan begitu hubungan antara doktrin suatu agama dan historisitasnya akan terasa hidup, segar dan open-ended.
 
Rujukan Normatif Pluralisme Agama: Perspektif Islam
Pembahasan tentang Islam dan orientasi masalah-masalah sosial yang lain tidak dapat dilepaskan dari suatu idea aksiom bahawa Islam adalah ajaran Tuhan dengan set nilai-nilai yang dibawanya. Nilai-nilai yang berasal dari 'sesuatu' yang Transendent tetapi ia sepenuhnya berorientasikan terhadap hal-hal yang konkrit bagi kehidupan manusia untuk memberikan andaian dasar moral, motivasi dan arah bagi terciptanya kehidupan yang santun, berperikemanusiaan tetapi juga transenden. [4]
Dalam kajian kajian keislaman atau Islamic studies, bahawa siapaun yang mempunyai minat untuk melakukan kajian terhadap Islam secara pure dan men-dalam, baik Islam yang normatif maupun sejarah, tidak boleh mengelak dari kenyataan Islam masa awal, iaitu al-Quran dan abad ketujuh. [ 5] Al-Quran adalah cermin deskriptif-normatif lewat apa dan harus bagaimana kaum Muslim me-mandang dunia dan kehidupannya serta bentuk-bentuk penting untuk dicermati di dalamnya. Dan abad tujuh Masihi, iaitu suatu komuniti awal di masa Nabi SAW.dan di bawah para khalifahnya yang empat sebagai sebuah paradigma untuk setiap kajian ideal yang selalu dirujuk oleh orang-orang Muslim dan dari sanalah mereka membentuk pemahaman tetang zaman mereka sendiri. [6]
Suatu agama baik, yang dikumpulkan sebagai agama wahyu atau tidak-jika kita setuju tipologisasi demikian, tidak lepas dari pengaruh sosial, situasi dan asal-usulnya yang kompleks. [7] Begitulah Islam lahir dan berkembang membawa ciri asal tempat di mana ia lahir. Secara sejarah Islam sejak kelahirannya membawa corak ajarannya yang pluralistik. Sebab, selain ia lahir dan tumbuh di tengah-tengah keadaan sosial yang majmuk berbilang-etnik dan kepercayaan, secara teologi Islam justeru mengusung idea-idea pluralisme baik suku, bangsa, warna kulit, bangsa dan bahkan agama. Jika dalam Kitab Suci dikatakan bahawa Tuhan mencipta manusia dengan segala akibat varietasnya supaya saling kenal mengenal, [8] maka pluralitas dalam ajaran Islam menjadi suatu keniscayaan dan undang-undang Tuhan dan bukti kekuasaan-Nya. [9]
Firman suci di atas sesunggunya mengajarkan tentang pentingnya mem-perlakukan perbezaan dan kepelbagaian secara arif. Iaitu untuk saling mengenal dan belajar di atas perbezaan dan kepelbagaian itu, untuk saling melengkapi dan mem-perkuat, saling pengertian dan tidak melihatnya dari perspektif tinggi rendahnya manusia. Sebab tinggi rendahnya seseorang tidak ditentukan oleh adanya realiti perbezaan dan kepelbagaian, tetapi oleh kadar ketakwaannya. [10] Maka pluralitas ini sebenarnya dalam Islam menjadi sebuah idea atau paham, yakni pluralisme. [11] Iaitu suatu sistem nilai yang memandang secara positif dan optimis kemajemukan dengan cara menerimanya sebagai kenyataan yang tak boleh dinafikan, kemudian berlumba-lumba dalam kebaikan di dalam keadaan kepelbagaian itu. [12] Pluralisme ini kerana memang Islam menurut doktrinnya membawa idea-idea pluralistik, dan re-daksi Surah al-Hujurat ayat 13, sebagaimana diunkgapkan M. Quraish Shihab, merupakan salah satu faktor muncul dan tumbuh suburnya pluralitas. [13]
"Untuk tiap-tiap umat di antara kamu, kami berikan aturan dan jalan yang terang. Sekiranya Allah kehendaki, nescaya kamu dijadikan-Nya satu umat (saja), tetapi Allah hendak menguji kamu terhadap pemberiannya kepadamu. Maka berlumba-lumbalah dalam kebajikan". Petikan al-Quran surah al-Maidah ayat 48 ini boleh dikatakan sebagai inti sekaligus pemahaman masalah pluralisme agama dalam pandangan Islam secara normatif.
Statemen di atas bertolak dari andaian tentang realiti dunia yang satu ini, di mana umat manusia yang berada di atasnya hidup dalam fakta sosial yang terbahagi dalam kelainan kumpulan-kumpulan, masing-masing dari kumpulan itu mempunyai tujuan hidup yang berbeza, "Bagi setiap kumpulan mempunyai tujuan, ke sanalah ia mengarahkannya ". [14] Oleh kerana kepelbagaian memang suatu kenis-cayaan, setiap kumpulan ini diharapkan sumbangan nyatanya untuk boleh menerima kepelbagaian ini, toleransi antara satu sama lain dengan memberi kebebasan dan peluang seluas-luasnya bagi setiap orang menjalani kehidupannya mengikut jalan keyakinannya masing-masing. Yang diperlukan dalam masyarakat plural adalah, agar masing-masing kelompok berlumba-lumba dalam hidup majmuk itu dengan jalan yang sihat dan benar.
Dunia kita ini adalah satu, namun pluralistik. Pemahaman terhadap dunia yang satu ini menuntut pandangan keagamaan yang lebih realistik bahawa pluralisme agama adalah fakta global yang merupakan suatu keunikan sekaligus keniscayaan. Tidaklah mungkin dunia ini benar-benar menjadi satu atau perseorangan (unitary) secara mutlak, [15] tanpa adanya unsur-unsur perbezaan di dalamnya. Sebab justru persatuan dan kebersamaan itu dapat dan boleh dicapai dalam keadaan yang berbeza-beza, unity in diversity-meminjam istilah Nurcholish Majid, atau agree in disagreement-jika kita meminjam istilah HA Mukti Ali. Sebaliknya dalam Kitab Suci diisyaratkan adanya suatu masyarakat yang nampaknya bersatu tetapi hati mereka berpecah belah. [16]
Globalisasi maklumat dan pengaruhnya telah merambah ke seluruh dunia. Satu ungkapan yang patut direnungkan pada konteks dunia demikian bahawa kehidupan umat beragama di dunia yang transfaran ini harus mempunyai visi yang tepat tentang agama mereka dan komuniti lain dengan kesedaran positif akan adanya pluralitas. Masing-masing komuniti seharusnya memahami dan mahal secara serius kesedaran diri masing-masing kumpulan dan segala perbezaannya. [17]
Pluralisme agama merupakan salah satu daripada visi yang dibawa oleh al-Quran dan secara sejarah telah diterjemahkan pada tataran praksis oleh Nabi SAW.dan umatnya masa awal. Pluralistas agama secara positif merupakan sunnatullah, ketentuan Tuhan yang tidak akan berubah-ubah, wa lan tajida li sunnatillah i tabdila. Pangkalan teologi untuk itu secara jelas boleh ditelusuri kebenarannya dengan merujuk firman-firman Tuhan di dalam Kitab Suci al-Quran. Bahawa, Tuhan mencipta manusia itu dengan pelbagai akibat kepelbagaian gender, bangsa, bangsa, [18] di mana kepelbagaian pada hakikatnya merupakan salah satu daripada tanda-tanda kekuasaan-Nya, [19] yang apabila Dia menghendakinya menjadikan satu, tentulah umat manusia itu akan ada dalam bentuk yang seragam. [20] Sebab, semuanya tidak ada yang tidak mungkin bagi-Nya, [21] tetapi Tuhan hendak menguji manusia semuanya kerana mereka sentiasa berselisih pendapat. [22]
Penelitian dan tafsiran lebih lanjut lebih terhadap kandungan teks-teks suci al-Quran secara menyeluruh mengenai pluralisme agama, secara normatif al-Quran memberikan tiga model tanggapan yang berbeza, iaitu mengakui, mem-berikan kritik dan mengajarkan toleransi penuh. Pertama, pengakuan al-Quran terhadap terhadap agama-agama selain Islam menjadi salah satu bahagian dari fon-dasi iman Islam. [23] Bahawa, mengimani terhadap wahyu-wahyu Tuhan sebe-lum masa diutusnya Nabi Muhammad Saw.menjadi ciri-ciri bagi orang -orang yang bertakwa. Hal ini bererti bahawa pengakuan terhadap agama-agama yang menerima wahyu-wahyu tersebut adalah sebahagian daripada pokok keimanan, sekalipun pengakuan itu ditempatkan dalam kerangka 'kesatuan agama'. [24] Sebab, inti ajaran yang di-sampaikan Allah kepada Nabi Saw.adalah sama dengan inti ajaran yang disampaikan oleh-Nya kepada semua Nabi. Wahyu-wahyu dalam bentuk Kitab-kitab Suci Taurat, Zabur, Injil dan Shuhuf kepada Nabi Ibrahim as semuanya adalah berasal dari Tuhan yang sama. Maka bahan dari mesej wahyu-wahyu itu terutama yang berkaitan dengan sejauh ajaran-ajaran prinsip dan asas, tidak akan bertentangan satu sama lain. Oleh kerana itulah seseungguhnya para pemeluk agama Allah adalah umat yang tunggal. [25]
Kedua, di samping pengakuan al-Quran akan realiti pluralisme agama-aga-ma, Islam juga memberikan kritik dan koreksi terhadap agama-agama penda-hulunya Yahudi dan Nasrani sebagai usaha menyeru manusia kembali pada ke-benaran yang sama. Pengakuan terhadap agama-agama lain bukan merupakan pengesahan atau pengakuan penuh, tetapi memberikan kritik dan menghadkan pe-ngakuan itu, setakat unsur-unsur yang selari dengan ajaran agama Islam. [26] Agama-agama pra-Islam, khususnya Yahudi dan Nasrani, diakuinya sebagai an-teseden agama Islam di mana proses perkembangannya memuncak dengan diutuskan-nya Nabi Muhammad. [27] Model kritikan ini bererti walau bagaimana pun terdapat perbezaan dari awal atau 'penyimpangan' signifikan, tahrif, dan secara sedar me-nolak risalah Nabi Muhammad saw . Dalam hal ini justru dari salah satu raison d'etre kehadiran Islam adalah untuk meluruskan garis lurus agama-agama sebe-lumnya, juga untuk meluruskan dan melengkapkan agama-agama itu. [28] Agama Islam sebagai mesej Tuhan terkini yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw . adalah kelanjutan, pembetulan, dan penyempurnaan. [29]
Ketiga, sekalipun pada tataran teologis al-Quran mengkritik tajam terhadap aktulaitas Bible, namun pada tataran level sosiologis al-Quran mengajarkan toleransi penuh dan kebebasan beragama bagi golongan Ahli Kitab Yahudi dan Nasrani. Kebebasan beragama dan aktualisasi ritual mereka serta ajaran toleransi ini boleh ditelusuri kebenarannya sama ada secara doktrinal mahupun dari fakta sejarah dan sudah berjalan sekian lamanya. [30]
Oleh kerana itulah, dengan kata-kata yang jelas dan tegas al-Quran mem-berikan kebebasan bagi setiap manusia secara penuh dalam masalah agama dan keberagamaan, "laa ikraha fi ad-din", ertinya: tidak ada paksaan untuk memeluk agama Islam. Sebab sesungguhnya telah jelas bagi umat manusia mana jalan yang benar dan mana jalan yang salah. [31] Sebab itulah, kerana kebenaran itu datangnya dari Tuhan, Dia mempersilakan bagi seluruh umat manusia tanpa terkecuali supaya beriman atau tidak beriman sekali pun kepadanya. [32] sebab sebagai sebaik-baik ciptaannya itulah, manusia mempunyai kemampuan untuk membezakan yang benar di antara yang salah dan secara tidak untuk mengikuti kebenaran yang datang dari Tuhan atau mengingkarinya. [33] Kerana kebebasan ini sesunggunya berkaitan dengan gagasan fitrah; watak yang dibawa sejak lahir yang diciptakan Tuhan sebagai media penggunaan universal yang sangat penting. [34]
Terhadap Nabi Muhammad, kerana kemampuan universal dan ajaran-ajaran yang dibawanya yang tidak tercemar, beliau adalah "penutup semua Rasul", Nabi yang terakhir, [35] al-Quran mewakili titik puncak semua wahyu dan menawarkan jalan sempurna untuk keperluan spiritual. Keunikan mesej al-Quran ini bagaimana pun juga tidak menghalang seluruh pengikut agama-agama terdahulu mendapat rahmat Allah. Tentang hal itu al-Quran secara tegas menerangkan bahawa bagi mereka yang beriman pada keesaan Tuhan dan adanya Hari Akhirat (hari dibangkitkannya kembali setelah kematian), Kitab-kitab-Nya, mereka tidak akan takut dan rasa duka, dan bagi mereka pahala di sisi Tuhan . [36]
Dari situlah walaupun Nabi sebagai pembawa peringatan dan khabar gembira-Nya serta menyampaikan Islam sebagai jalan keselamatan, Tuhan mewanti-wanti agar beliau tidak memaksa manusia untuk beriman kepadanya. Kerana Tuhan pun yang tidak ada sesuatu yang mustahil bagi-Nya, tidak memaksa itu. Dan jikalau Dia menghendaki tentu semua manusia akan dijadikan satu umat saja, atau, beriman semua pada-Nya. [37] Dengan ayat itu Allah sangat melarang dan menegur Nabi ketika beliau berhasrat 'memaksa' manusia supaya menerima dan mengikuti ajarannya, "Dan jikalau Tuhanmu menghendaki, tentulah semua manu-sia yang ada di bumi beriman seluruhnya. Maka apakah kamu (hendak) memaksa manusia supaya semuanya menjadi beriman? ".
Hasilnya, terhadap kewujudan agama-agama lain, ajaran Islam sama sekali tidak menafikannya. Pengakuan terhadap kewujudan dan ajaran-ajarannya, walau-pun memang dikritik, Islam memberikan identiti yang sangat menakjubkan yang secara jelas ditegaskan oleh al-Quran bahawa orang-orang yang beriman (Muslim), orang-orang Yahudi, Nasrani dan Sabiin siapa saja yang beriman kepada Tuhan dan hari kemudian serta berbuat kebajikan, mereka akan mendapat pahala dari-Nya, tidak ada ketakutan dan kesedihan. [38] Pengakuan identiti dan pluralisme agama ini, diperkuatkan oleh sinyalemen larangan Islam melakukan penghinaan terhadap sesembahan agama lain untuk tetap menjaga perasaan dan rasa bersama-sama dengan mereka. [39]
Maka dalam Islam secara doktrinal menegaskan apabila menjaga iklim dan suasana kebebasan beragama dan menghargai kepelbagaian agama-agama serta kepercayaan lain apapun bentuknya, bukanlah hanya suatu kemestian tindakan bagi tatanan kehidupan masyarakat yang majmuk, yang sudah pasti di dalamnya terdapat unsur-unsur perbezaan. Namun lebih dari itu, bagi seorang Muslim semua itu merupakan ajaran agama yang mengandungi tata nilai Ketuhanan dan kemanusiaan sekaligus, yang perennial. Oleh kerana itu, membela kebebasan beragama agar tidak terjadi suatu bentuk pemaksaan pemelukan agama dan mengakui pluralisme agama, menghormati dan menghargainya merupakan sebahagian daripada kemusliman seseorang. [40] Kenyataan demikian memang secara implisit dinyatakan dalam Kitab Suci al-Quran yang disimbolkan dalam sikap keperluan untuk mempertahankan rumah-rumah ibadah yang di dalamnya disebut nama Tuhan seperti biara-biara, gereja-gereja, sinagog-sinagog dan masjid-masjid. [41]
Demikianlah al-Quran sebagai mesej Tuhan terkini memberikan keterangan yang mengagumkan dan bukti yang begitu jelas tentang idea-idea yang diusungnya di antaranya yakni idea pluralitas agama atau pluralisme agama. Keunikan dan keistimewaan al-Quran bukan saja terletak pada tekstualitasnya yang secara jelas menyebutkan agama-agama selain Islam di dalamnya, walaupun memang ia adalah satu-satunya Kitab suci yang menyebut agama-agama selain agama yang membawanya, tetapi terletak pada pengakuan, identiti, perlindungan rumah-rumah ibadah agama Yahudi dan Nasrani serta Sabiah. Bahkan, inklusivisme eskatologis secara jelas dinyatakan di dalam al-Quran. [42]
Pandangan Islam yang, secara normatif, sangat positif terhadap pengakuan pluralisme dan kebebasan memeluk agama ini, dengan sendirinya menumbuhkan rasa inklusivisme di kalangan kaum Muslim masa awal, sebab antara sikap pluralisme dan inklusivisme merupakan dua entiti yang saling berkaitan dan tak terpisahkan. Mereka tidak hanya menghargai dan membiarkan agama-agama lain itu tetap ada, ber 'ko-eksisntensi', tetapi juga secara aktif mengusahakan agar agama-agama itu tetap ada, ber 'pro-kewujudan', seperti dalam keharusan berbuat adil terhadap mereka, tidak menghina sarana sesembahan serta menjaga rumah ibadah.
 
Pluralisme Agama: Pendekatan Sejarah Islam
Pluralisme Islam dalam kerangka historisitasnya diterjemahkan ke dalam realiti empirisnya pertama kali dalam Piagam Madinah oleh Nabi Saw.untuk para penduduk Madinah secara keseluruhan dan kedua adalah mitsaq Aelia-nya Umar bin Khattab untuk para penduduk Yerussalem, selepas bandar itu secara politik dikuasai oleh kaum Muslim.
Piagam Madinah mengandungi prinsip-prinsip pluralisme, sebuah dokumen sejarah yang menjamin kebebasan beragama dengan penekanan kerjasama seerat mungkin dan demi menjaga keselamatan bersama. Tidak diragukan lagi apabila idea cemerlang Nabi saw.dalam membuat plat-form bersama dalam sebuah perlembagaan merupakan inspirasi logik dari prinsip pluralisme dalam Islam.
Nabi saw.bersabda, "Barangsiapa mengganggu kaum dzimmi (minoriti non-Muslim) maka ia telah menggangu aku". Ungkapan Nabi ini menunjukkan betapa besar rasa tanggung jawab Nabi terhadap kewujudan dan kelangsungan hidup non-Muslim yang ada di bawah kuasa politisnya dalam segala bentuknya. Walaupun di bandar baru Madinah, Nabi dan kaum Muslimin adalah satu umat yang majoriti dan merdeka, umat yang baru dan betul-betul telah ter-bentuk. Di Madinah, dengan 'dominasi' kaum Muslim, masyarakat pluralis secara agama benar-benar telah terbentuk dan telah menjadi kesedaran am generasi Muslim pertama.
Perlembagaan Madinah adalah keterangan sejarah apabila Islam sesungguhnya ti-dak mengenal totalitarianisme dan segala sepak terajang pemaksaan, namun watak akomodatif begitu menonjol. Komuniti Islam ketika itu bukanlah sebuah majoriti plural yang eksklusif, namun ia sesungguhnya sangat menyeluruh, toleransi dan memahami realiti pluralisme agama dalam makna dan praksisnya. Dengan piagam tersebut, Islam telah menamatkan sikap eksklusivisme masing-masing suku yang ada di Madinah. Madinah seperti telah diketahui bersama, merupakan masyarakat urban yang pluralis, multi etnik, budaya dan multi agama. Sudah sejak lama tinggal di kota itu suku Aus dan Khadraj ada dalam kancah permusuhan, umat Yahudi dan Nasrani yang hidup dalam ghetto-Gheto dalam sekat-sekat fizikal, berkelompok dalam pagar tinggi membentuk perkampungannya sendiri-sendiri.
Dalam pembicaraan tentang pluralisme Islam ini, piagam Madinah adalah bukti sejarah apabila sejak awal mula Nabi Saw.benar-benar bermaksud untuk membina sebuah masyarakat kosmopolit yang sungguh inklusif dan pluralis. Piagam ini menjadi landasan ideal dalam membina Madinah dan bukti yuridis apabila beliau mempertahankan kewujudan agama-agama lain. Ia juga memberikan gambaran semangat hidup bersama dalam kemajemukan, kesediaan hidup secara damai yang diikat oleh komitmen bersama dalam suatu perjanjian untuk saling membela.
Dari kenyataan di atas Robert N. Bellah, menyebutkan apabila perlembagaan yang dirumuskan Nabi Saw.sebagai sebuah perlembagaan yang benar-benar moden. Moden yang bukan sahaja untuk masanya itu, tetapi juga untuk ruang dan masa sekarang ini, di zaman moden kita sekarang ini. Kenyataan demikian, tambah Bellah, sama sekali bukanlah sebuah fabrikasi ideologi yang a-sejarah, namun benar-benar berlaku dan sejarah. [43]
Namun hal itu tentunya menuntut bukti dan fakta sejarah yang benar-benar menunjukkan, betulkah apabila memang masyarakat Islam awal adalah masyarakat moden yang pluralis, inklusif dan mengoptimumkan pastisipasi seluruh warga? Soalan ini penting untuk dicarikan jawapan agar boleh dibuktikan kebenarannya atau sebaliknya. Kenyataan bahawa masyarakat Islam awal sangat pluralis dan inklusif dan Piagam Madinah adalah sebuah perlembagaan yang bersifat moden tentu hal ini bukanlah retorika belaka, tetapi boleh dilihat kebenarannya dalam fakta sejarah yang bahkan terdokumentasikan secara bertulis hingga saat ini. Dan secara sosiologis, bahawa dalam kepimpinan Nabi yang kemudian diteruskan oleh empat khalifah pertama beliau, di Madinah yang pluralis tidak pernah terjadi lagi apa yang disebut dengan race riot atau rusuhan perkauman yang sebelum Islam datang sering terjadi di mana Madinah sebelumnya menjadi bandar kancah konflik perkauman. Keempat golongan, suku dan agama itu selanjutnya hidup secara berdampingan bersama kaum Muslim, diikat dalam rasa tanggung jawab untuk menjaga keselamatan secara bersama-sama. [44]
Tepat pada point ini perlu untuk dicatat apabila tersingkirnya orang-orang Yahudi dari Madinah itu bukanlah kerana tindakan diktator majoriti atau bentuk penekanan dan penindasan lain terhadap minoriti, bukan pula kerana rusuhan perkauman, tetapi kerana inkonsistensi dan pengkhianatan mereka terhadap Piagam Madinah dengan jalan memberikan bantuan kepada orang-orang yang memusuhi kaum Muslim secara langsung atau tidak, seperti memata-matai, memberikan bala bantuan dan segala bentuk pelanggaran perlembagaan lain.
Pengkhianatan kaum Yahudi ini sebenarnya menyedihkan hati Nabi dan menimbulkan dilema serius bagi beliau, sebuah fenomena esoterik yang sering sekali luput dari pengamatan para pemerhati sejarah Nabi. Bagaimana Nabi Saw.yang di satu pihak seringkali mengajarkan umatnya untuk menerima orang-orang Yahudi sebagai tetangga rohani dari tradisi keagamaan yang sama iaitu Ib-rahim (Abrahamic Religions), namun di satu sisi kenyataannya orang-orang Ya-hudi Madinah menentang Nabi. Yahudi Khaibar misalnya, sebuah oasis yang makmur, membantu sepuluh ribu pasukan untuk orang-orang Mekkah dalam menyerbu Madinah. Mengatasi dilema psikologi ini, Nabi membuat kesimpulan apabila di kalangan orang-orang Yahudi itu terdapat dua kumpulan yang berbeza, iaitu yang tulus dan yang tidak boleh dipercayai. [45] Maka yang ditindak tegas oleh Nabi dan kaum Muslim sebagai akibat logik dari pelanggaran perlembagaan Madinah itu adalah mereka dari kumpulan yang kedua. Akibatnya dua suku Yahudi, iaitu suku Qaynuqa dan Nadzir, diasingkan dari Madinah. [46]
Salah satu peristiwa penting yang lain yang menunjukkan implementasi dari pluralisme Islam adalah penerimaan Nabi Saw.terhadap delegasi Kristian Najran, iaitu ketika suatu waktu Nabi kedatangan serombongan utusan yang berjumlah sekitar 60 orang. Mereka adalah para penganut agama Ktholik yang dipimpin oleh Abdul Masikh al-Ayhan dan Uskup mereka yang bernama Abu Haritsa bin 'Al-qama. Mereka tinggal beberapa hari di Madinah dan ditampung di Masjid Nabawi dan sebahagian lagi di rumah-rumah para sahabat Nabi saw .. Selama beberapa hari itulah terjadi dialog antara agama di antara mereka.
Suatu hari pimpinan delegasi mereka ini memohon pamit kepada Nabi untuk meninggalkan Masjid Nabawi beberapa saat. Ketika itu Nabi bertanya tentang apa keperluan mereka sehingga harus pergi meninggalkan rumah ibadah masjid Nabawi. Mereka menjawab keingintahuan Nabi Muhammad saw., Bahawa para penganut agama Katolik itu keluar hendak melakukan kebaktian agama mereka. Apa yang dilakukan sungguh mengejutkan para pemerhati sejarah dan kajian agama baik dulu mahupun sekarang, beliau ternyata melarang mereka pergi meninggalkan masjid Nabawi hanya sekadar untuk melakukan kebaktian keagamaan. Selanjutnya Nabi Saw.mempersilahkan mereka melakukan kebaktian di masjid Nabawi. Peristiwa ini diceritakan oleh sejarawan Islam dalam buku sirah Ibnu Ishak (85-151 H). [47]
Bernard Lewis, seorang orientalis Yahudi, menerangkan apabila pluralisme Islam ini pada zaman Pertengahan adalah salah satu watak yang membezakan antara Islam dan Eropah. Pada zaman Pertengahan Eropah tidak hanya kecil dalam segi saiz, tetapi juga picik dalam pola pikir, hampir tanpa toleransi sedikit pun atas agama dan pemikiran keagamaan bahkan di dalam perbezaan yang ada di tubuh mereka sendiri. Sungguh berbeza dengan Islam, banyak Lewis, yang mempunyai komposisi kepelbagaian dan mempunyai ciri-ciri yang plural, masyarakat Islam justeru dengan senang hati boleh menerima perbezaan ketara di kalangan mereka dalam amalan harian dan bahkan dalam masalah keyakinan agama sekalipun. Di sini masyarakat bukan-Muslim dapat menikmati toleransi ini.
Umat ​​Islam hidup bersama secara aman, santun dan rela hidup bersama-sama umat-umat agama lain yang tidak melakukan dan mengurus peribadatan mereka. Toleransi yang sama, tambah Lewis, tidak dijumpai di dunia Kristian, kecuali setelah meletusnya 'perang agama'. Selama lapan abad-Lewis menyebutnya demikian-Islam memerintah di Semenanjung Iberia, agama-agama Kristian dan Yahudi boleh bertahan dan cenderung mengalami pertumbuhan yang bererti. Namun fenomena yang sebaliknya justru terjadi ketika semenanjung itu ditaklukan dan jatuh ke tangan orang-orang Kristian. Penaklukkan ini berakibat fatal bagi kaum Muslim dan Yahudi seperti dengan dilakukannya penukaran agama secara pakasa oleh penguasa baru tersebut. [48]
 
Ahli Kitab: Dasar bagi Pro-kewujudan Islam
Dengan demikian sudah merupakan suatu ketentuan pasti bahawa Islam secara doktrinal sekali pun menghargai identiti agama-agama selain dirinya. Bahkan sejak awal mulanya secara sejarah, ketika melakukan seruan Islam pertamanya di Makkah, Nabi Saw.merasa yakin apabila risalahnya itu adalah lanjutan atau juga pembangkitan kembali dari risalah nabi-nabi dan 'agama-agama' mereka. [49] Beliau hanyalah penerus risalah mereka dan sekaligus sebagai penutup dari mata rantai kenabian (nubuwwah).
Pengertian Nabi Muhammad saw. sebagai penutup para Nabi dan Rasul-Nya sekaligus di atas adalah indikasi adanya unsur kesinambungan dan penyempurnaan. Terma bahawa orang-orang Muslim harus beriman kepada semua Nabi tanpa membeza-bezakan antara satu sama lain-QS 2:136, jelas mengandungi makna unsur kesinambungan agama-agama Tuhan dan dengan begitu juga mengandungi unsur persamaan nilai-nilai fundamentalnya. [50] Dan jika nabi dan kaum Muslim diperintahkan untuk mempercayai semua Nabi, maka semua manusia harus pula mengakui kenabiannya. Sebab, mengingkari Nabi Muhammad sesungguhnya mengingkari nabi-nabi tersebut dan dengan sendirinya perbuatan demikian bererti merubah garis silsilah kenabian. [51]
Salah satu keunikan Kitab Suci al-Quran ialah kesediannya yang menyeluruh untuk menyebut dan memberikan apresiasi terhadap agama-agama lain. Terdapat ajaran Islam yang khas dalam konteks ini ialah tentang para pemilik Kitab Suci yang dikenali dengan Ahlu Kitab. Ahli Kitab adalah konsep yang memberikan pengiktirafan tertentu kepada penganut agama lain yang mempunyai Kitab Suci. Namun pengakuan ini sama sekali tidak bererti-seperti telah dijelaskan dalam tiga macam tanggapan Islam terhadap pluralisme agama-memandang semua agama adalah sama, [52] suatu hal yang sangat mustahil mengingat kenyataannya agama-agama yang ada saat itu mahupun sekarang ini adalah berbeza dalam banyak hal prinsipil. Sebab, pandangan pluralisme agama tentu saja sama sekali tidak memandang agama secara sama, tetapi bentuk-bentuk dari agama apapun dipandang sebagai keistimewaan partikular yang harus dihargai. [53]
Pebedaan hal-hal yang amat prinsipil tidak menjadi kendala bagi agama Islam dalam memberikan pengiktirafan hak masing-masing untuk berada, ko-kewujudan, dengan kebebasan menjalankan agamanya mereka secara penuh. Lebih dari ber 'ko-kewujudan', Islam juga secara aktif justru ber 'pro-kewujudan'. Petunjuk ini dapat dilihat dari adanya kesediaan dan perintah al-Quran untuk tetap berlaku adil kepada agama lain atas dasar perjanjian damai yang saling menghormati, [54] pengakuan akan kebebasan untuk beragama, [55] dengan mem-persilahkan semua manusia untuk menerima memeluk Islam atau tidak.
[56] Dan puncaknya dari pro-kewujudan Islam sebagai ajaran dari pluralisme ini ialah perintah untuk seluruh kaum Muslimin agar tetap menjaga rumah-rumah ibadah seperti biara, gereja dan sinagog yang di dalamnya disebut nama-nama Allah, [57] dan perintah itu dilanjutkan dengan ajakan kepada Ahlu Kitab menuju pada titik temu bersama atau kalimah sawa (common ground) untuk tidak menyekutukan Allah. [58]
Pluralisme Islam yang melahirkan kesedaran pro-kewujudan di atas mengakar dalam pandangan seorang Muslim adalah bahawa Islam sebagai agama universal membawa kebaikan untuk sekalian alam, rahmatan lil'alamin. Kenyataan stereotipikal ini tidaklah berlebihan apabila kesedaran itu melahirkan sikap-sikap keagamaan yang unik yang berbeza dari pemeluk agama lain, kecuali setelah munculnya zaman Modern dengan ideologinya, dengan sokongan ekonomi dan politik moden, bukan kerana idea-idea agama yang ada di sana. Sikap unik Islam itu misalnya toleransi, ekspresi kebebasan keagamaan, keterbukaan, keadilan yang semuanya itu merupakan sebahagian dari tugas keagamaan dan kenyataan sejarah yang bukan hanya fabrikasi ideologi semata-mata. Bentuk pro-kewujudan ini di antaranya kerana berkat konsep Ahlu Kitab di dalam Islam.
Konsep tentang Ahli Kitab ini juga mempunyai kesan dalam pembangunan budaya dan tamadun Islam yang gemilang sebagai hasil kosmopolitisme mengikut tata masyarakat terbuka dan toleran. Jadi konsep ini merupakan salah satu tonggak bagi semangat kosmopolitisme itu yang sangat terkenal, dengan pandangan dan orientasi mondial yang positif-apresiatif. Sehingga kaum Muslim di zaman klasik benar-benar berjaya mencipta ilmu pengetahuan yang benar-benar berdimensi universal dengan sokongan dari semua pihak yang ada. [59]
 
Penutup
Mengamati pluralisme dengan pendekatan normatif dan sejarah, Islam dengan begitu mempunyai perbendaharaan yang kaya sekaligus menjadi pijakan kuat dalam merespon isu pluralisme agama. Memahami pluralisme agama perspektif normativitas Islam dan segala akibat praksis darinya, memberikan keterangan bahawa menjunjung tinggi nilai-nilai kepelbagaian agama tidak saja merupakan bahagian tugas kemanusiaan seseorang tetapi juga merupakan dimensi dari kemuslimanan dan merupakan tugas agama yang mempunyai nilai Ketuhanan sekaligus. Sedangkan secara sejarah, Islam yang sejak awal ada di tengah-tengah keadaan sosial dan keagamaan yang pluralistik, sehingga dalam perkembangannya ia menjadi agama yang paling menghargai nilai-nilai kepelbagaian dan pluralisme agama.
Dengan demikian kaum Muslim sebenarnya mempunyai rujukan yang boleh diaplikasikan dalam konteks kehidupan moden ini-khususnya bagi kehidupan keagamaan di Indonesia yang pluralistik ini, baik dari teks-teks al-Quran dan pengalaman sejarah pluralisme agama yang gemilang. Sehingga seharusnya mereka menjadi umat pertengahan, [60] yang tidak lagi akan merasakan dilema apabila dalam kehidupannya harus bersinggungan dengan agama-agama lain. Agama-agama lain justru harus dijadikan rakan kongsi hidup dalam menghadapi masalah kemanusiaan bersama yang sama seperti masalah kemiskinan, kenakalan remaja, konflik 'agama', dan masalah-masalah bersama yang lain. Dalam Kitab Suci kaum Muslim merupakan umat terbaik, [61] apabila boleh tampil dalam sejarah sebagai umat yang maju, humanis dan teladan bagi umat lain. Sebab, jika tidak, Tuhan sungguh akan menggantikannya dengan umat yang lain. [62]
 
Wallahu 'alam bi al-Shawab.
 
DAFTAR PUSTAKA
Abdullah, M. Amin. Pengajian Agama. Normativitas atau Historisitas?. Kuala Lumpur: Pustaka Pelajar, 1999.
Ali, Mukti et.al.. Agama dalam Pergumulan Masyarakat Kontemporer. (Ed.) Imran Rasyidi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Yogya, 1998), h. 124.
Asy'arie, Musa. Dialektika Agama untuk Pembebasan Spiritual. Kuala Lumpur: Lesfi, 2002.
Bellah, Robert N. Beyond Beliefe: Menemukan Kembali Agama (Esai-esai tentang Agama di Dunia Modern). Kuala Lumpur: Paramadina, 2000.
Coward, Harold. Pluralisme: Cabaran bagi Agama-agama Terj. Tim Penterjemah Penerbit. Kuala Lumpur; Kanisisus, 1989.
Djam'annuri. "Islam dan Pluralisme Agama", ESENSIA VOL. I, NO. 1 (2002).
Engineer, Asghar Ali. Devolusi Negara Islam. Terj. Imam Mutaqin. Kuala Lumpur: Pustaka Pelajar, 2000.
Effendi, Djohan. Kemusliman dan Kemajemukan. Dalam Th.Sumartana et.al. (Redaksi). Dialog: Kritik dan Identiti Agama. Kuala Lumpur: Putaka Pelajar, 1994.
Hidayat, Komaruddin dan Ahmad Gaus AF (eds.), Passing Over: Melintasi Batas Agama. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1998.
                   dan Muhammad Wahyuni ​​Nafis. Agama Masa Depan: Perspektif Falsafah Perennial. Kuala Lumpur: Paramadina, 1995.
Kung, Hans. "Sebuah Model Dialog Kristian-Islam". Paramadina Vol. I, 1998.
Lewis, Bernard. Kemelut Tamadun Kristian, Islam dan Yahudi. Terj. Primosophie. Kuala Lumpur: IRCiSoD, 2001.
Little, David et.al, Kajian Lintas Kultural Islam-Barat. Kuala Lumpur: Pustaka Pelajar, 1997
Majid, Nurcholish. Islam Agama Peradaban. Kuala Lumpur: Paramadina, 2000.
              Islam Doktrin dan Peradaban: Sebuah Telaah Kritis tentang Kimanan, Kemanusiaan dan kemodenan. Kuala Lumpur: Paramadina, 2000.
              et.al.. Kehampaan Spiritual Masyarakat Modern: Respon dan Transformasi Nilai-nilai Islam Menuju Masyarakat Madani. (Peny.) M. Amin Akkas dan Hasan M. Noer. Kuala Lumpur: Penerbit MediaCita, 2000.
Rahman, Fazlur. Islam. Terj.Ahsin Mohammad. Kuala Lumpur: Penerbit Pustaka, 2000.
              Tema Pokok al-Quran. Terj. Anas Mahyuddin. Kuala Lumpur: Penerbit Pustaka, 1996.
Shihab, M. Quraisy. Membumikan Al-Quran. Bandung: Mizan, 1998.




[1] Lihat M. Amin Abdullah, Studi Agama. Normativitas atau Historisitas? (Kuala Lumpur: Pustaka Pelajar, 1999), h. V.
[2] Lihat Nurchalish Majid, Kontinuitas dan Kreativiti dalam Memahami Tempah Agama, dalam Nurcholish Majid et.al., Transformasi Nilai-nilai Islam Menuju Masyarakat Madani, (peny.) M. Amin Akkas dan Hasan M. Noer (Kuala Lumpur: Penerbit MediaCita, 2000), h.198
[3] Lihat misalnya. Komaruddin Hidayat, "Indonesia adalah Rumah Kita", Suara Muhammadiyah, N0. 18 Th. Ke-87 (16-30 September 2002), t.h.
[4] Ahmad Syafii Maarif, Al-Quran, Realiti Sosial dan Limbo Sejarah (Sebuah Refleksi) (Kuala Lumpur: Penerbit Pustaka, 1985), h. 50.
             [5] Hans Kung, "Sebuah Model Dialog Kristian-Islam", Paramadina Vol. I, 1998, h. 18.
[6] Robert N. Bellah, Beyond Beliefe: Menemukan Kembali Agama (Esai-esai tentang Aga-ma di Dunia Modern) (Jakarta: Paramadina, 2000), h.204.
[7] Ashgar Ali Engineer, Islam dan Pembebasan, terj. Hairus Salim HS (Kuala Lumpur: LKiS, 1993), h.5.
[8] Surah 49:13
[9] QS 30:22.
[10] Q.S Al-hujurat/49: 13. lihat juga Musa Asy'arie, Dialektik Agama untuk Pembebasan Spiritual (Kuala Lumpur: Lesfi, 2002), h. 112.
[11] Contohnya. M. Deden Ridwan, Membangun Teologi Kerukunan, dalam Nurcholish Majid et.al., op.cit., H. 73.
[12] Nurcholish Madjid, Dakwah Islam di Indonesia; Cabaran Paska Kolonialisme dan Pe-rubahan Sosial dalam Masyarakat Plural, dalam HA Mukti Ali et.al., Agama dalam Pergumulan Masyarakat Kontemporer, (ed.) Imran Rasyidi (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Yogya, 1998), h. 124.
[13] M. Quraish Shihab, Membumikan Al-Quran (Bandung: Mizan, 1998), h. 214.
[14] Surah 2:148.
[15] Surah 11:118-119.
[16] Surah 59:14.
[17] Nurcholish Madjid, Kebebasan Beragama dan Pluralisme dalam Islam, dalam Koma-ruddin Hidayat dan Ahmad Gaus AF (eds.), Passing Over: Melintasi Batas Agama (Kuala Lumpur: Gra-media Pustaka Utama, 1998), h.184.
[18] Surah 49:13
[19] Surah 30:22
[20] Surah 11:118-119
[21] Surah 36:82
[22] Surah 5:48.
[23] Surah 2:4
[24] Djam'annuri, "Islam dan Pluralisme Agama", ESENSIA VOL. I, NO. 1 (2002), h. 4-5.
[25] Lihat. Nurcholish Majid, Islam Agama Peradaban (Jakarta: Paramadina, 2000), h.62.
[26] Perbezaan perbezaan itu nampak, misalnya dalam kredo Kristian yang terdiri daripada pelbagai unsur pokok dalam keyakinan Kristian. Kredo Kristian yang biasa disebut Syahadat Rasul (The Apostles 'Creed) memperlihatkan perbezaan dasar-dasar antara Islam dan Kristian:)
I believe in God
The Father.
Almighty Makern of Heaven and Earth
And in Jesus Christ,
His only Son, our Lord.
Who was conceived by the Holy Ghost, Born of Virgin Mary,
Suffered under Pontius Pilate, was crucified.
Dead? And burried, He descended into hell; The third day
He rose again from the dead.
He ascended into heaven,
And sittetn on the right hand of God the Father Almighty;
From thence He shall come
To judge the quick and the dead
I believe in the Holy Ghost;
The Holy Catholic Church;
The Communion of saints;
The firgiveness of sins;
The Ressurection of the body, and the life everlasting.
Dikutip dari Djam'annuri, op.cit., H. 16.
[27] Ibid., H.5.
[28] Nurcholish Madjid, Islam Doktrin dan Peradaban: Sebuah Telaah Kritis tentang Keimanan, Kemanusiaan dan kemodenan (Jakarta: Paramadina, 2000), h.605.
[29] Surah 5:48
[30] Djam'annuri, op.cit., H.6
[31] Surah 2:256
[32] Surah 18:29
[33] Tentang sebaik-baik ciptaan lihat. Nurcholish Majid, Dialog Agama-agama dalam Perspektif Universalisme al-Islam, dalam Komaruddin Hidayat dan Ahmad Gaus AF, op.cit., H. 9
[34] David Little. et.al, Kajian Lintas Kultural Islam-Barat (Kuala Lumpur: Pustaka Pelajar, 1997), h. 78.
 
[35] Surah 33:40
[36] Surah 3:199
[37] Surah 10:99
[38] Surah 2:62
[39] Surah 16:108-109
[40] Djohan Effendi, kemusliman dan Kemajemukan, dalam Th.Sumartana et.el. (Redaksi). Dialog: Kritik dan Identiti Agama (Kuala Lumpur: Pustaka Pelajar, 1994), h.50.
[41] Surah 22:40
[42] Surah 2:62
[43] Robert N. Bellah, op.cit., H. 211.
[44] Ali Audah, Muhammad Ibn Abdullah: Peletak Dasar Reformasi Sosial, Nurcholish Majid et.al., op.cit., H. 413.
[45] Surah al-Maidah / 5:82-85. Bandingkan dengan Surah Ali Imran / :113-115.
[46] Harold Coward, Pluralisme: Tantangan bagi Agama-agama, terj. Tim Penterjemah Pe-nerbit (Kuala Lumpur; Kanisisus, 1989), h. 95.
[47] Djohan Effendi, op.cit., H. 53.
[48] ​​Bernard Lewis, Kemelut Peradaban Kristian, Islam dan Yahudi, terj. Primosophie (Yog-yakarta: IRCiSoD, 2001), h. 28.
[49] Fazlur Rahman, Islam, terj.Ahsin Mohammad (Kuala Lumpur: Penerbit Pustaka, 2000),
h. 24.
[50] Nurcholish Madjid, Islam Doktrin ...., Op.cit., H. 205.
[51] Fazlur Rahman, Tema-tema Pokok al-Quran, terj. Anas Mahyuddin (Kuala Lumpur: Penerbit Pustaka, 1996), h. 235.
[52] Nurcholish Madjid, Islam Agama ..., op.cit., H. 59.
[53] Lihat. Komaruddin Hidayat dan Muhammad Wahyuni ​​Nafis, Agama Masa Depan: Perspektif Falsafah Perennial (Jakarta: Paramadina, 1995), h.11
[54] Surah 60:8
[55] Surah 2:256
[56] Surah 18:29
[57] Surah 22:40
[58] Surah 3:64
[59] Nurcholish Madjid, Islam Agama ..., h.59.
[60] Surah 2:143
[61] Surah 3:110
[62] Surah 9:38, 47:38

0 Response to "PLURALISME AGAMA: PERSPEKTIF NORMATIVITAS DAN HISTROSITAS ISLAM"

Post a Comment

Silahkan Berkomentar Sesuai Dengan Topik Pembahasan
Komentar Yang Mengandung Link Aktif Kami Anggap Sebagai Spam..!!

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1




Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel